Jak sobie poradzić z życiem

Parę urywków z dyskusji ze słuchaczami gdzie Krishnamurti wyjaśnia ich zagadnienia, podkreślając zawsze, że nie daje żadnych gotowych odpowiedzi, a razem z pytającym ich szuka, bo – jak twierdzi – rozwiązanie każdego problemu leży w pytającym, w sposobie w jaki pytanie postawi.

Pytanie: Jak sobie poradzić z dręczącym nas problemem ?

Krishnamurti: Aby rozwiązać jakiś problem, aby go zrozumieć, trzeba mu udzielić najwszechstronniejszej i niepodzielnej uwagi. Udział w jego zrozumieniu musi wziąć tak nasz świadomy umysł, jak i wewnętrzna nieświadoma psychika. Na nieszczęście staramy się zazwyczaj rozwiązywać nasze problemy powierzchniowo, angażując w to tylko drobną cząstkę naszej psychiki, tzw. umysł świadomy lub intelekt. Ale całokształt naszej świadomości, nasze myślo-czucia są odeń nieskończenie większe, tj. świadoma część jest drobnym ułamkiem głębszej, nieznanej nam całości. Znamy zazwyczaj tylko tę powierzchniową część i to niedokładnie, A chcąc zrozumieć jakiś trudny, palący problem, musimy przede wszystkim uciszyć zewnętrzny umysł, usunąć zeń chaos i „rozgadanie”, starać się skupić na tym zagadnieniu całą myśl i uczucie, spojrzeć nań jak najszerzej i najrozumniej, a bezstronnie i beznamiętnie. W takiej ciszy i bezstronności tworzy się w umyśle świadomym jakby jasna, czysta polana, a przy czujności wewnętrznej może paść na nią światło naszej głębszej nieświadomej myśli. Gdy zgarniemy w ten sposób zawartość wielu warstw myślo-czuć w jedną syntezę, będziemy mogli problem rozwiązać.

Pytanie: Czy dobrze zrozumiałem iż twierdzisz że przez ciągłe ćwiczenie się w szybkim uświadamianiu sobie przyczyn każdej myśli, lub uczucia, prawdziwe nasze „ja” zaczyna się przejawiać ?

Krishnamurti: Jeśli przyjmiemy że istnieje „prawdziwe” i „fałszywe” „ja”, nie będziemy mogli zrozumieć co jest Prawdą. Czyż nie widzicie jak się dzieje z odkrywaniem jej? Oto, gdy udajemy się w podróż odkrywczą; aby odkrywać nieznane, myśl nasza musi być wolna od wszelkich z góry przyjętych założeń, hipotez, wierzeń; bo są one tylko przeszkodą. Chcąc być zdolnym do odkrywania trzeba być swobodnym i czujnie odbiorczym. W odkrywaniu Prawdy, to, co inni wiedzą, nie ma dla nas znaczenia i nie może być pomocą, gdyż Prawdę człowiek tylko sam może znaleźć, nikt inny nie może mu jej dać; nie można podać mądrości. Prawda nie jest nagrodą za wysiłki, nie jest wynikiem ćwiczeń, ani żadnych metod, nie może być aksjomatem ani formułą. Gdy formułuje się prawdę, to znaczy ujmuje się ją w tezy i twierdzenia – traci się ją; wszelkie hipotezy, wyciąganie wniosków, konkretyzowanie, od razu ją zasłaniają i uniemożliwiają przeżycie. Tylko przez badanie siebie można odkryć prawdę o sobie, o swoim „ja”. Ważne jest właśnie to odkrywanie – bowiem tylko ono uwolni nas od niewiedzy i tarć, nie zaś takie czy inne przeczenia lub twierdzenia na temat Prawdy. Jasno zobaczyć jak dalece nasze uczucia i myśli są wrośnięte w podłoże różnych wierzeń, przekonań, utartych pojęć; zrozumieć znaczenie wewnętrznej rozterki, stałego ścierania się przeciwieństw i ciągłych sprzeczności; stać się świadomym swych pożądań, błahych zewnętrznych zamiłowań, namiętnej chęci przedłużania i utrwalania swego „ja” – to oswobodzić się od niewiedzy i cierpienia.

Pytanie: Jak można nauczyć się prawdziwego skupienia?

Krishnamurti: Czyż nawet początek samo-wiedzy nie wymaga skupienia? Prawdziwe skupienie pojawia się wraz z samo-świadomością (awareness). Można przyjąć różne tematy rozmyślań – [medytacji] – i zanurzać się w nią całkowicie, ale to nie zbudzi rozumienia (understanding), i nie doprowadzi nas do odkrycia Rzeczywistego i Prawdy; może rozwinąć dobroć, czy inne pożądane cechy, lecz te wzniosłe rozmyślania w istocie nadal wzmacniają w nas ułudę i zasilają nasze „ja”. Toteż zamiast praktykować tego rodzaju oddzielającą się od wszystkiego i wszystko eliminującą koncentrację, pozwólcie myśli płynąć swobodnie, myślo-czuciom przejawiać się bez przeszkód, patrzcie uważnie starając się wniknąć w nie i zrozumieć każdy ich ruch, każde drgnienie. Postarajcie się domyśleć każdą myśl do końca, przeżyć każde uczucie do dna, najszerzej, najgłębiej, jak was na to stać. Wówczas poznacie że z tego zdawania sobie sprawy ze swego świata płynie szerokie, wszechstronne skupienie, które nic nie wyklucza, a wszystko ogarnia, medytacja o którą się nie staracie, która się nie staje, a jest.
Nie można powiedzieć iż jest to łatwe. A skupienie takie należy utrzymać w przeciągu całego dnia, nie tylko w pewne określone chwile. Trzeba mieć dużo wytrwałości i zapału aby tego doświadczyć; a tego nie dadzą wam książki ani uczęszczanie na zebrania, nie pomogą wam też żadne metody ani techniki.
Pełnię takiego skupienia poznajemy dzięki samo-świadomości tj. rozumieniu całej naszej psychiki, powstaje w niej głęboka cisza, jasność i otwartość całej naszej istoty. l wówczas możemy dotknąć Rzeczywistego…
Na tym zakończę. Czy nie macie wrażenia moi słuchacze, że ocean bije o nasze serca? Ocean modrości, wolności, światła ? Może byśmy otworzyli szeroko drzwi naszych domostw i serc, aby przynajmniej usłyszeć ten porywający głos ?

Advertisements

About Sznajder Marcin

Certain man chose several books in the library. He asked the librarian near their receipt how many time would take him reading all. The librarian burst out laughing and said that the gathering counted the thousands of books and the hundred of lives it was enough not on reading all. That man gave up the ones several who he chose, and said then. Some different way has to exist. Marcin - Stuntman and the consultant, the operator of under-water pictures and II the director of films. Graduate of The department Electronics Engineering college of Varsovian.

Posted on 2 stycznia 2012, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Dodaj komentarz.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: