Weź to serce i nie pytaj cz.2

Weż to serce i nie pytaj…

– Porzuciłeś miasto, prawda?

 

– Masz racje. Jakiś czas pracowałem tam naukowo. Czułem zamęt. A choć nie jestem już młody, ogarnęło mnie zniechęcenie. Widziałem wokół siebie własne pokolenie, ludzi zdesperowanych, zgorzkniałych, wdziałem okrucieństwo, hipokryzję, kompromisy, asekuranctwo. Z pewnością nie chcę utrzymywać zdobytej pozycji, wiodąc w mieście bezkształtną, bezsensowną egzystencję. Czasem płaczę nad samotnością i pięknem odległych gwiazd. Interesuje mnie prawda o życiu…

– Prawda, powiadasz? – uśmiechnęła się.

Przysiedliśmy na konarze zwalonego drzewa. Zapachniało żywicą. Czas jakiś siedzieliśmy w ciszy, a powiew wiatru poruszał sosnami. Po rannej mgle nie pozostało śladu.

– Kochany – powiedziała – Lot orła nie pozostawia śladów. Naukowiec, podobnie jak każdy specjalista, ślad pozostawia. Można iść za nimi krok za krokiem i dodać kolejne kroki do tego, co on odkrył i zgromadził. Wiadomo, lepiej lub gorzej, dokąd to wszystko prowadzi. Ale prawda to coś zupełnie innego; ona rzeczywiście jest krainą bez dróg; być może leży na następnym zakręcie tej ścieżki, a może tysiące kilometrów stąd. Musisz iść nieprzerwanie, a wówczas znajdziesz ją tuż obok. Jeśli jednak zatrzymasz się, by wytyczyć drogę dla innych lub po to, by zaplanować swą własną drogę życia, to prawda nigdy się do ciebie nie
zbliży.

– Więc co w życiu jest warte zachodu? Więc w co uwierzyć? – zapytałem.

– Jeśli przyniesiesz do domu patyk, położysz go na półce i będziesz co dzień kładł przed nim kwiat, to po paru dniach nabierze on dla ciebie ogromnego znaczenia. Tak tworzy się wiara a z niej nauka i religia. Umysł może nadać sens wszystkiemu, ale sens, jaki umysł nadaje czemukolwiek, jest sensu pozbawiony. – odpowiedziała patrząc mi prosto w oczy.

– Więc mam żyć nie określając celu, mam żyć bez celu? – wykrzyknąłem.

 

– Mój drogi, pytanie o cel życia jest niczym oddawanie czci patykowi – odpowiedziała – Tragedia polega na tym, że umysł wciąż wymyśla nowe cele, nowe sensy, nowe radości i ciągle je niszczy. Nigdy się nie uspokaja. Tylko umysł, który ma w sobie bogactwo ciszy, nigdy nie szuka czegoś poza tym, co jest.

– Więc co można uczynić by choć trochę mieć radości z życia? – zapytałem a przewrotnie pomyślałem o jej piękności.
Spojrzała na mnie z rozbawieniem.

– Czyta moje myśli. Niesamowite! – pomyślałem.

– Trzeba być jednocześnie orłem i naukowcem, wiedząc, że jeden z drugim nigdy się nie spotkają. To nie znaczy, że żyją w różnych światach. Obaj są niezbędni. Ale gdy naukowiec chce stać się orłem, a orzeł pozostawia odciski pazurów, świat pogrąża się w niedoli. Zachowuj zawsze swą czystość i związaną z nią bezbronność. To jest jedyny skarb, który człowiek mieć może i musi. Naprawdę czysta jest pełnia serca.

Zamyśliłem się. Dziewczyna wstała:
– Chodźmy. Śniadanie na nas czeka. Nie przypadkowo się spotkaliśmy. – powiedziała zerkając na mnie i uśmiechając się porozumiewawczo. Po chwili zapytała:

– Wierzysz w miłość od pierwszego spojrzenia?

 Odwzajemniłem uśmiech. Nie odpowiedziałem. Poczułem jak miłość do niej wypełnia moje serce.

– Czy aby to moje serce jest czyste? – pomyślałem – I czy mogę o sobie powiedzieć, że jestem bezbronnym, otwartym na miłość, na prawdę? Mój Boże!

Wtuliła się we mnie. Szliśmy tak jakiś czas w milczeniu wsłuchując się w odgłosy lasu. Po chwili marszu usłyszałem szum spadającej wody. Weszliśmy na mostek będący jazem dla rzeczki wypływającej z niewielkiego jeziorka. Za mostkiem, na niewielkim wzniesieniu, stał drewniany dom.

Poczułem głód – ten ludzki, zwyczajny i ten uczuciowy – miłości…

 
About Sznajder Marcin

Certain man chose several books in the library. He asked the librarian near their receipt how many time would take him reading all. The librarian burst out laughing and said that the gathering counted the thousands of books and the hundred of lives it was enough not on reading all. That man gave up the ones several who he chose, and said then. Some different way has to exist. Marcin - Stuntman and the consultant, the operator of under-water pictures and II the director of films. Graduate of The department Electronics Engineering college of Varsovian.

Posted on 30 sierpnia 2012, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Dodaj komentarz.

Skomentuj

