Chodzenie z kijaszkami


Dla zdrowia! – Nordic Walking

Dlaczego „kije”?

Ponieważ  Nordic Walking  skierowany jest do wszystkich grup wiekowych, od najmłodszych do starszych ludzi i wpływa bardzo korzystnie na zdrowie. Podczas spaceru angażujemy prawie 90% mięśni. Kije odciążają stawy i kręgosłup, korygują wady postawy, mają dobry wpływ na układ oddechowy i poprawę koordynacji ruchów. To dobra metoda na walkę z otyłością, oraz efektywną rehabilitację szczególnie ludzi po zawałach serca. Spacer z kijami poprawia samopoczucie i kondycję. Możliwość spacerów po lesie  to dodatkowa korzyść dla zdrowia.Unikniemy spalin i hałasu, które nie pozwalają na właściwy relaks i korzyści z uprawiania sportu a odnajdziemy spokój, urok leśnych duktów i świeże powietrze.

Nordic Walking mogą uprawiać wszyscy, zawsze i wszędzie. Sport ten zyskuje coraz większą popularność.
Dlaczego chodzenie z takimi kijkami polecam? I znów słowa najczęściej wypowiadane w życzeniach: dla „zdrowia”!

Kijki można kupić w prawie każdym sklepie sportowym i przez internet. Ceny już od 30 zł. Poza tym to genialny pomysł na prezent. Wiele fitness klubów organizuje spacer z kijkami do Nordic Walkingu. W większej grupie jest raźniej. Starsze osoby nabierają kondycji i sprawności i mogą poznać nowych znajomych.

O co w tym chodzi? Jest to forma rekreacji polegająca na marszu ze specjalnymi kijkami. Angażowanych jest dużo więcej mięśni niż przy zwykłym chodzeniu czy joggingu  Można uprawiać ten sport wszędzie i bez względu na tuszę, kondycję czy wiek. Jedną z zalet jest odciążenie stawów kolanowych i biodrowych. Z kijkami trzeba umiejętnie chodzić.  Dobrze jest zasięgnąć przy tym rady jakiegoś fachowca lub obejrzeć w internecie kilka filmów instruktażowych. Źle trzymane i wbijane kijki mogą sprawiać więcej kłopotu niż pożytku.

Pamiętam jak parę lat temu zobaczyłem kilka osób w środku miasta z takimi kijkami. Śmiełam się w duchu bo byłem przekonany, że pomieszało im się w głowie i chodzą z kijkami narciarskimi po chodniku. I po raz kolejny przekonałem się o tym by pochopnie nie oceniać innych. Teraz prawie wszędzie można spotkać osoby zafascynowane tym sportem. Nie trzeba daleko jechać żeby móc go uprawiać. Nawet droga do pracy lub po zakupy  to dobry powód.

Ta forma ruchu została wymyślona w Finlandii w latach 20 XX wieku jako całoroczny trening dla narciarzy biegowych.

Nordic Walking jest formą rekreacji, która polega na marszach ze specjalnie zaprojektowanymi kijami. Kije te są pewnym połączeniem kijów trekingowych i kijów od nart biegowych. Używanie kijków podczas chodu, sprawia, że stawy kolanowe i kręgosłup nie są zbyt obciążone i nie są narażone na kontuzje. Aktywności ta jest bardzo prosta i bezpieczna, dlatego umożliwia uczestnictwo każdemu bez względu na wiek, kondycję fizyczną, tuszę. Nordic Walking można uprawiać w każdym klimacie, na dowolnym terenie i co pocieszające przez cały rok.

Co jest potrzebne, aby rozpocząć Nordic Walking? Przede wszystkim chęci do ruszenia się z domu, wygodne obuwie dostosowane do warunków atmosferycznych oraz do pory roku, a także wygodne ubranie i para kijków Nordic Walking. Kije powinny być dostosowane do wzrostu oraz predyspozycji fizycznych danej osoby.

Warto zastosować wzór:

0,68 x wzrost = długość kijków

np.: 0,68 x 165 = 112,2 cm (kijki o długości 110 cm będą odpowiednie)

Ta niezwykle elastyczna forma ruchu daje wiele korzyści. Nordic Walking rozwija siłę i wytrzymałość ramion, ułatwia wchodzenia na wzniesienia, powoduje spalanie większej ilości  kalorii niż przy chodzeniu czy bieganiu, zwiększa stabilność przy chodzeniu z kijkami, zmniejsza nacisk na piszczele, kolana, biodra i plecy, a także odciąża stawy. Jest to szczególnie ważne dla osób starszych.

Tą formę marszu szczególnie zaleca się przy problemach ze stawami, kolanami, z reumatyzmem, z nadwagą i przemianą materii, osobom z wadą postawy i garbiącym się, przyszłym mamom oraz osobom żyjącym w stresie. Podczas takiego marszu pracuje około 90 procent mięśni ludzkiego ciała, a serce i układ krążenia jest utrzymywany w bardzo dobrej kondycji. Nordic Walking to nowa metoda maszerowania, która może pozytywnie wpłynąć nie tylko nasze zdrowie, ale także na dobre samopoczucie i na jakość życia.

Informacje o Nordic Walking z zasobów internetu i rzecz jasna z własnego doświadczenia.

Serdecznie polecam chodzenie z kijaszkami…


Advertisements

About Sznajder Marcin

Certain man chose several books in the library. He asked the librarian near their receipt how many time would take him reading all. The librarian burst out laughing and said that the gathering counted the thousands of books and the hundred of lives it was enough not on reading all. That man gave up the ones several who he chose, and said then. Some different way has to exist. Marcin - Stuntman and the consultant, the operator of under-water pictures and II the director of films. Graduate of The department Electronics Engineering college of Varsovian.

Posted on 6 listopada 2013, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Dodaj komentarz.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: