Atak dreszczy

Atak dreszczy

Nurkowanie od lat jest moją pasją. Nurkowanie pod lodem jest fascynujące (tajemniczy świat – cieni i promieni) . Ale nie wiedziałem , jak znakomita dla zdrowia jest „zimnica”. Gdybym to wiedział wcześniej (jako instruktor) wielu moich uczniów odczuło by „10–15-minutowy atak dreszczy” jako wspaniałe lekarstwo na wiele chorób a nie jako dyskomfort.

Spanie w chłodnych pomieszczeniach, spacery zimowe, kąpiele, prysznice w zimnej wodzie-   uzdrawiają. Nie bójmy się zmarznięcia….ani dreszczy.  Chwała Bogu, ze  wszystko się zmienia, a najczęściej poglądy (hipotezy) naukowców. To bardzo dobrze, bo gdy umysł się nudzi  w dojrzałym wieku  – „zimnica” otrzeźwia. Wszak: „leniwy umysł to pracownia diabła”.

Ale bez przesady:  za nic nie warto rezygnować z „ciepełka” płci odmiennej. Najpierw więc „zimnica” potem ciepełko a pomiędzy tymi wspaniałymi lekami – naleweczka…

Oto wyjaśnienie:

„Obecność tłuszczu brunatnego jest naturalnym zjawiskiem u niemowląt. Służy im on do produkowania ciepła i tym samym chroni je przed hipotermią.

Tłuszcz brunatny występuje również u zwierząt, które hibernują. Pod koniec zimy ich tkanka aktywuje się i spala tłuszcz biały, aby utrzymać organizm zwierzęcia w odpowiedniej temperaturze.

Tłuszcz brunatny występuje również u małych ssaków żyjących w zimnych strefach – służy im do utrzymywania stałej temperatury ciała (działa więc jak wewnętrzny grzejnik).

Naukowcy długo sądzili, że w organizmie dorosłych ludzi tłuszcz brunatny nie występuje.

Jak podaje artykuł opublikowany w piśmie „La Recherche”:

„To przekonanie było tak zakorzenione wśród fizjologów, że przez wiele lat nie poświęcali oni żadnej uwagi różnym przesłankom, które podważały jego zasadność.

Należy zaznaczyć, że spostrzeżenia te były związane z badaniami w dziedzinie oddalonej od pola ich zainteresowań, a mianowicie z diagnostyką obrazową w onkologii. Co więcej, artykuły, w których mówiono o tym zagadnieniu, pojawiały się głównie w publikacjach z zakresu medycyny nuklearnej, co oznaczało, że fizjolodzy nie mieli z nimi zbyt wiele styczności”2.

Onkolodzy zazwyczaj ustalali położenie guza poprzez identyfikację tkanki spalającej najwięcej kalorii. Jednak z czasem zauważyli, że w ciele występują obszary, które choć pochłaniają kalorie w dużych ilościach, to nie ma w nich komórek rakowych. Są to właśnie te części ciała, w których występuje brunatna tkanka tłuszczowa.

Tłuszcz brunatny wyraźnie różni się od białego. Główną funkcją brunatnej tkanki tłuszczowej jest wytwarzanie ciepła i proces termogenezy. Pod wpływem białka zawartego w komórkach brunatnej tkanki tłuszczowej większa ilość energii wytwarzanej przy spalaniu glukozy i kwasów tłuszczowych jest przeznaczona na wytwarzanie ciepła niż na magazynowanie w mitochondriach.

Zatem, im więcej tłuszczu brunatnego, tym więcej kalorii zostanie spalonych.

Niedawno przeprowadzone badania wykazały, że można zwiększyć ilość tkanki tłuszczowej brunatnej w organizmie poprzez noszenie lżejszych (mniej ciepłych) ubrań, sypianie w chłodnych pomieszczeniach3 oraz wywoływanie dreszczy z zimna4.

Wystawiając się na działanie zimna i związane z nim dreszcze na 10–15 minut dziennie, rozbudujesz „dobrą” tkankę tłuszczową brunatną w takim samym stopniu jak poprzez umiarkowaną aktywność fizyczną.

Dreszcze wywołane niską temperaturą są w istocie naturalną reakcją spowodowaną kurczeniem się mięśni po to, aby ogrzać ciało, kiedy jego temperatura się obniża. Dreszcze występują w przypadku, gdy temperatura otoczenia spada poniżej 16 stopni, a Ty nosisz zbyt lekkie ubrania.

Rola tkanki tłuszczowej brunatnej w walce z cukrzycą i otyłością

Dr Paul Lee z Instytutu badań medycznych Garvan w Sydney (Australia), wyjaśnia:

„Zainteresowanie tłuszczem brunatnym zdecydowanie wzrosło w ostatnich latach, ponieważ jego zdolność do spalania kalorii sprawia, że można go wykorzystać do walki z cukrzycą i otyłością.”5

Przeprowadzone przez niego badania pozwoliły na potwierdzenie, że
50 g tłuszczu brunatnego pozwala spalić do 50 g tkanki tłuszczowej
białej, co stanowi ekwiwalent 300 kilokalorii.

Osoby, które posiadają duże pokłady tłuszczu brunatnego, mają mniej glukozy we krwi.

Zamień swoją białą tkankę tłuszczową na brunatną!

Dobra wiadomość jest taka, że komórki tłuszczu białego można przemienić w komórki tłuszczu brunatnego.

Jest to możliwe dzięki hormonowi zwanemu iryzyną, odkrytego w 2012 roku przez naukowców z Uniwersytetu Harvarda.

Uwalniany jest w mięśniach podczas wykonywania ćwiczeń fizycznych oraz występowania dreszczy.

Według przeprowadzonych badań przy 10–15-minutowym ataku dreszczy produkowana jest taka sama ilość iryzyny co podczas godzinnej jazdy na rowerze.

Jednak jeszcze lepsze efekty daje zmiana przyzwyczajeń, przede wszystkim regularne spanie w chłodnych pomieszczeniach.

Badanie, którego wyniki opublikowano w czerwcu 2014 roku w czasopiśmie naukowym „Diabetes”, wykazało, że spanie w pokoju o temperaturze 19 stopni Celsjusza zwiększa ilość tłuszczu brunatnego w organizmie człowieka o 30–40%, a spanie w temperaturze 27 stopni znacznie ją zmniejsza6.

Przebywanie w ciągu dnia w pomieszczeniach, w których temperatura wynosi 19 stopni, jest zupełnie wystarczające. Niestety, obserwuje się ogólną tendencję do nadmiernego ogrzewania budynków, zwłaszcza przez osoby starsze, które ustawiając termostat na 22 stopnie, powodują znaczną redukcję pokładów brunatnej tkanki tłuszczowej w ich organizmie, co przyczynia się do przybierania przez nie na wadze.

A zatem, mądrej głowie dość dwie słowie!

Zdrowia życzę,
Jean-Marc Dupuis

Advertisements

About Sznajder Marcin

Certain man chose several books in the library. He asked the librarian near their receipt how many time would take him reading all. The librarian burst out laughing and said that the gathering counted the thousands of books and the hundred of lives it was enough not on reading all. That man gave up the ones several who he chose, and said then. Some different way has to exist. Marcin - Stuntman and the consultant, the operator of under-water pictures and II the director of films. Graduate of The department Electronics Engineering college of Varsovian.

Posted on 17 Listopad 2014, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Dodaj komentarz.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: