„Szepty w Ciszy” – Wstęp

 

Wstęp do zbioru opowiadań „Szepty w Ciszy”

„Seneka był stoikiem filozofował w ramach tradycji myśli stoickiej, choć nawiązuje do myśli wielu wcześniejszych filozofów niestoickich, stąd można określić filozofię Seneki mianem synkretyzującej. Seneka stworzył jednak własne oryginalną koncepcję filozofii. Językiem filozofii Seneki była łacina. Rozróżniał trzy główne działy filozofii: etykę, logikę i fizykę, przy czym tę pierwszą, tak jak wcześniejsi stoicy, uważał za najważniejszą. Jego filozofia ma charakter terapeutyczny, mądrościowy. Seneka występuje w swoich dziełach jako lekarz duszy, życiowy terapeuta.

W antropologii jest dualistą. Uważa ciało za więzienie duszy. W etyce nakazuje zwalczanie i eliminowanie uczuć, szczególnie najgroźniejszego z nich – gniewu. Działanie cnotliwe polega na dobrowolności i rozumie, a podmiot działający według ich nakazów osiągnie szczęście. Tylko cnota daje szczęście.

Poglądy Seneki były powszechnie znane wśród rzymskiego plebsu. Filozof był przeciwnikiem walk gladiatorów, a jego niechęć do tego typu igrzysk była powszechnie znana nawet w środowisku samych gladiatorów. W jednej z jadalni koszar w Pompejach odkryto inskrypcję: filozof Annaeus Senecas jest jedynym pisarzem rzymskim, który potępia te krwawe igrzyska.”

 

Wszystko, co ma się wydarzyć, może wydarzyć się dzisiaj.


Cieszmy się, że mamy przyjaciół, bo nie wiemy, jak długo będą nam przeznaczeni.


Prawdę należy mówić tylko temu, kto chce jej słuchać.


Kontaktuj się z tymi, którzy mogą uczynić cię lepszym.


Odmierzaj życie czynami, nigdy czasem. Drzewo nie smagane wichrem, rzadko kiedy wyrasta silne i zdrowe.


Nie otrzymujemy krótkiego życia, lecz je takim czynimy.


Nie brakuje nam czasu, lecz trwonimy go.


Złota uzda nie czyni konia lepszym.


Jeśli chcesz żyć szczęśliwie, nie przejmuj się tym, że uważają cię za głupca.


Ważniejsze jest, co ty myślisz o sobie samym, niż to, co o tobie myślą inni.


Mądry od nikogo nie doznaje lekceważenia; zna swoją wielkość.


Kto jest przyjacielem, ten kocha, ale nie każdy kto kocha, jest też przyjacielem.


Często krzywda sprowadza lepszy Los. Wiele rzeczy runęło aby wznieść się wyżej.


Czego nie można zmienić, najlepiej to przetrwać.


Niektóre lekarstwa są bardziej niebezpieczne niż choroba.


Za młodu drży nam serce, a na starość nogi.


Nie oceniaj ludzi po ubraniu lub pozycji.


Tylko w porównaniu z innymi jest się nieszczęśliwym.


Nie ten jest ubogi, kto mało ma, ale ten, kto chce mieć więcej.


Wielki jest ten, kto w bogactwie żyje jak ubogi.


Jeśli kto kocha tylko piękno i czystość, to kocha zaledwie połowę istoty.


Wszystkich zrównuje proch. Rodzimy się. nierówni, umieramy równi.


Śmierć jest jedyną sprawiedliwością na świecie.


Mędrzec będzie żył tyle, ile żyć powinien, a nie tyle, ile żyć może.


Śmierć nie jest złem, a jedynie prawem obowiązującym cały rodzaj ludzki.


Ten, kto zrobił dobry uczynek, niech milczy.,
niech mówi ten, na rzecz którego uczynek był wykonany.


Z życiem jest jak sztuką w teatrze: ważne nie jak długo trwa, ale jak zagrana.


Czego nie może rozum, często wyleczy czas.


Jeśli nie wiesz, do jakiego portu płyniesz, żaden wiatr nie będzie właściwy.


Nigdy nie jest za późno, aby wkroczyć na uczciwą drogę.


Czym jest Bóg? Wszystkim, co widzisz i wszystkim, czego nie widzisz.

„Seneka był stoikiem filozofował w ramach tradycji myśli stoickiej, choć nawiązuje do myśli wielu wcześniejszych filozofów niestoickich, stąd można określić filozofię Seneki mianem synkretyzującej. Seneka stworzył jednak własne oryginalną koncepcję filozofii. Językiem filozofii Seneki była łacina. Rozróżniał trzy główne działy filozofii: etykę, logikę i fizykę, przy czym tę pierwszą, tak jak wcześniejsi stoicy, uważał za najważniejszą. Jego filozofia ma charakter terapeutyczny, mądrościowy. Seneka występuje w swoich dziełach jako lekarz duszy, życiowy terapeuta.

W antropologii jest dualistą. Uważa ciało za więzienie duszy. W etyce nakazuje zwalczanie i eliminowanie uczuć, szczególnie najgroźniejszego z nich – gniewu. Działanie cnotliwe polega na dobrowolności i rozumie, a podmiot działający według ich nakazów osiągnie szczęście. Tylko cnota daje szczęście.

Poglądy Seneki były powszechnie znane wśród rzymskiego plebsu. Filozof był przeciwnikiem walk gladiatorów, a jego niechęć do tego typu igrzysk była powszechnie znana nawet w środowisku samych gladiatorów. W jednej z jadalni koszar w Pompejach odkryto inskrypcję: filozof Annaeus Senecas jest jedynym pisarzem rzymskim, który potępia te krwawe igrzyska.”

Advertisements

About Sznajder Marcin

Certain man chose several books in the library. He asked the librarian near their receipt how many time would take him reading all. The librarian burst out laughing and said that the gathering counted the thousands of books and the hundred of lives it was enough not on reading all. That man gave up the ones several who he chose, and said then. Some different way has to exist. Marcin - Stuntman and the consultant, the operator of under-water pictures and II the director of films. Graduate of The department Electronics Engineering college of Varsovian.

Posted on 26 sierpnia 2016, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Dodaj komentarz.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: